‘Er móet iets gebeuren om toerisme in Veere in de hand te houden’

Panorama Veere.jpgdonderdag 05 oktober 2023 18:51

Het aantal toeristen in de gemeente Veere neemt ieder jaar toe, terwijl daar vanuit de inwoners steeds minder draagvlak voor is. ChristenUnie-fractievoorzitter René Molenaar: ‘Het is een spagaat waar we als gemeente in terecht zijn gekomen. Het toerisme heeft ons veel gebracht, maar meer moeten we niet willen.’

De gemeente Veere heeft de langste kustlijn van Walcheren. Met mooi weer trekt dat veel mensen naar de stranden en kustkernen. In de loop van de vorige eeuw kwamen er geleidelijk aan steeds meer mensen hun vakantie aan de kust vieren; iets waar de lokale ondernemer nog altijd van profiteert. De laatste jaren klinken er echter steeds meer geluiden om het toerisme een halt toe te roepen. Hoe is het draagvlak voor toerisme zo onder druk komen te staan? En wat is ertegen te doen?

Omslag

René Molenaar is fractievoorzitter van de ChristenUnie in Veere. Hij zag de omslag in de gemeente de afgelopen jaren voor zijn ogen gebeuren. ‘In mijn tijd als wethouder werd er vanuit de gemeente vol ingezet op het innoveren van de toeristensector. Dat leek toen echt nodig. Veel hotels en campings dateerden nog uit de jaren zestig – toen het toerisme begon – en moesten daarom nodig gemoderniseerd worden.’

Toename toeristische druk

Toen kwam in 2019 de coronacrisis. ‘Veel Nederlanders ontdekten toen hoe mooi de Walcherse kust eigenlijk is. Het was prachtig weer, wat voor een explosie aan toeristen zorgde in Veere. Die hoeveelheid toeristen is eigenlijk nog steeds zo.’

De ondernemers in met name de kustkernen varen wel bij de gestegen aantallen toeristen. Zij wel. Voordat de toerist op het strand of in het hotel is, moet deze eerst door dorpen heen die niet berekend zijn op zo’n grote verkeersstroom. Overigens wil René het idee bestrijden dat de toename van de toeristische druk vooral door hotels en campings wordt veroorzaakt. ‘Ook particulieren die hun zomerhuizen verhuren dragen hieraan bij. De regels waren en zijn vanuit de gemeente vrij ruim. De gemeente heeft hiervoor wel een aantal jaren geleden de regels omtrent het betaald parkeren verruimd. Ondanks de manier waarop dit tot stand gekomen is, is de ChristenUnie toch blij dat gebeurd is.’

Draagvlak

Vooral kernen als Grijpskerke en Aagtekerke ervaren wel de lasten, maar niet de lusten van het toerisme. ‘Het draagvlak voor toerisme staat in bepaalde kernen echt onder druk. Nu keert de wal toch echt het schip. Uit onderzoek van de HZ blijkt ook dat maar een klein aandeel van de inwoners van Veere meer toerisme wil.’

Het toerisme heeft in Veere ook veel gebracht, volgens René. ‘De ChristenUnie is niet tegen toerisme, maar nu staan we als gemeente in een spagaat. Er móet iets gebeuren om het toerisme in Veere in de hand te houden. Daarom zijn we ook zo stellig: we willen geen bed erbij. We willen geen krimping, maar ook geen uitbreiding. Dan wordt op den duur het landschap het kind van de rekening. De ChristenUnie was bij de behandeling van het financieel perspectief 2024 ook nadrukkelijk tegen onder meer de verstening van mini-campings.’ Door deze maatregel is het niet meer mogelijk om chalets of andere bouwwerken op mini-campings te plaatsen.

Dat is maar een voorbeeld van wat er op korte termijn kan gebeuren. Voor de lange termijn bezint de gemeenteraad zich de komende tijd. Uiteindelijk moet daar in februari 2024 een Ontwikkelkader Toerisme uit komen. Dat kader wordt vervolgens de basis voor het toeristisch beleid in de gemeente Veere.

Reacties op '‘Er móet iets gebeuren om toerisme in Veere in de hand te houden’'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.